Tuesday, November 8, 2011

Aku tak suka Gomok!

Assakamualaikum wbt...

Aku dah gomok??? yea... begitulah jika diikutkan survey dari peminat-peminat saya iaitu mak abah saya, suami saya mahupun family terdekat... Fuhhhh... sat sat... nak lap peluh.... Sekarang jugak Mulan g timbang.... 51kg dah... Haaa???

Hurmmm... Since Mulan dah berpindah duduk dengan suami, pekerjaan utama di malam hari selain menonton TV ialah makan... Makan... Makan... Makan... Dan inilah hasilnya... Terbaekk wokk..

Bila balik kampung baru-baru nie, some of members of my family said "berisi ke?"... huhhh... yeahhh... I said "memang berisi... Berisi lemak-lemak tepu".... Huhu....

Then, yang lebih meyakinkan fakta di atas bila mak dan abah turut menegur... "Kak, hang dah gemuk"... Keh keh... Mulan balas balik "yaa ka mak?'"... "Tang perut tu nampak berisi", mak cakap.... "Memang dia naik kat perut dulu,mak", kataku yang masih nak berdalih dan taknak percaya....

Bila kat dapur, abah pulak tegur "kak, hang jangan gemuk lagi... Nanti tak cantik... Tara ni ok dah"... Hahaha... Nak tergelak den... Abah nak kata aku gemuk tapi dia berselindung pulak kata badan aku dah ok macam nie...

So, bila banyak ayat-ayat fakta di atas berkumandang di telinga ini, makan apakah tindakan yang harus Mulan lakukan yeaaa... Mari kita tengok checklist Mulan :

- kurangkan makanan berminyak (masalahnya kat kantin sekolah Mulan ni semuanya disajikan dengan makanan berminyak!!!)
- makan makanan berebus (OMG, ape yang aku nak rebus? Lalukah aku nak makan nanti? Suami aku cemaner pulak??? Ni yang masalah...)
- jangan makan malam!
- makan oat/ cereal untuk kurangkan berat badan dan kolestrol
- exercise (Mulan dah g aerobic, kira cukup dah kot)
- pergi kerja jalan kaki (4 minit jer kot jalan kaki, tapi kalau lambat Mulan naik kereta)
- kurangkan makan nasi atau tak payah makan langsung kot.... (memang boleh kurus cara ni, dah banyak tengok kengkawan yang kurus sebab tak makan nasik)
- makan sayur-sayuran dan ulam-ulaman dengan banyak (jadi kambing la Mulan nanti)...

tu jer kot... ok caiyok Mulan... U can do it!!!

Mulan nak jadi cam retis di bawah yang cun melecun nieh...



No comments:

Post a Comment

Jangan lupa komen taw... wink wink
From Mulan Maseirra

Shopping Shopping