Thursday, August 12, 2010

Break-Fast Day 1 Till Day 11th

Day 11th....

Yummy... Dapat jugak I wat karamel puding nieh... Sangat mudah.... Nak ke resipinya??? Leh cari kat www.myresipi.com.... My hubby sangat suka taw... Nanti nak wat lagi... I pun suker benonyer... Abes licin pinggan kami makan... heehe...


Day 10th...- arini I beli nasi bungkus ajer... N my hubby off to Tropicana Club dengan kawan-kawannya....

Day 9th
Erkkk.... Alhamdulillah... Kenyang sangat... Penat pun hilang bila lepas makan makanan yang dimasak sendiri.... Terkejar2 betolla bila weekdays pun masak di rumah.... Nak taknak terpaksa jugakla buat kannn... Nak beli tak puas hati lak... Neway wallaa... I like Asam Pedas Ikan Pari.... 





Day 8th

Gambar di sebelah adalah juadah sahur aku untuk esok hari.. Nt sahur nk minum air jerk..

Tadi, aku berbuka ngan Mee Sup Tulang...
Sebab tu ade tauhu, lobak masin, cili kicap n tulang kat dalam pinggan kat sebelah tue...Hehhe.. Tadi nak berbuka tak sempat nk snap pica...






Day 7th..
Mamak style on day 7th...
Ditaja penuh oleh Mr Suami di Salman Shah, Kinrara...
Terliur takkk???

p/s : Aku berani ambik gambar sebab kedai ni mmg feveret kami... Tokey dia dah kenal sangat ngan kami...



Day 6th...

Arini aku masak simple ajer... Ikan Goreng Berinti... Inti aper??? Aku letak bawang merah+ belacan+ halia + kunyit hidup sikit kasik kuning... Bila lah dapat makan kat luar nieh... Wahai mr somi....


 

Day 5th


Salam u ollsss.. Lambat update dish semalam... Tak sempat... Penat pun ade... Sebab ape penat???
Siangnya tu buat Kek Lapis Biskut Marrie... Then petang tue sajer offer adik ipar datang berbuka kat umah... Sekali dia bawak gang da.. My hubby pun panggil gang jugak... Fuhhh... Kelam kabut la aku kannn... Sampai dah azan pun aku dok dapur lagi... Tapi dah 98% done la.. Juadah berbuka semalam ialah Udang Celup Tepung (RFC HPA jugak), Ikan Kembung Goreng Rempah, Sayur Kobis, Ikan Pekasam (My MIL Homemade), Sambal Ikan Bilis...
Air tebu n Air Sirap sebagai penghilang dahaga... Tak leh aku nak snap picture juadah semua as semua gang dah sedia atas meja... Nanti ape lak dorang kata... Buang tebiat ke haper ambik gambo makanan kannn... Silap tak snap siap masa kat dapur dulu... Ini dah siap hidang takleh nak buat aper dahla...






Day 4th

Menu berbuka hari nie ayam goreng celup tepung RFC keluaran HPA, ikan goreng n Sardin cap Ayam feberet somi aku lg... Arini dia tambah sampai 2 pinggan... Nasik yg sepatutnya cukup untuk sahur nanti dah tak cukup... Licin periuk nasik aku... Rasanya aku masak sukatan yg sama jer 4 ari puasa nieh... My asben kata penangan Sardin punya pasal...Huhu...

Dah 4 ari aku masih bertahan masak kat rumah... Yihaa... Bila la nak makan kat luar nieh... Ermmm... Mr Somi asik pulang lewat dr kantor... Tp still leh berbuka sesamer kat umah setakat nie..







Day 3rd
Muahaha... Rini I masak Ayam Black Paper... Other dishes are murtabak, kuih muih and sayur air...













Day 2nd

Ni Pajeri Terung... My hubby nyer favourite gak... Dah 2 hari dah fav food dia nieh... Tak aci tak aci...


Day 1 and 2 masak sendiri taw.. Esok taktaw la beli ke masak... Masak kot sebab lauk dah beli siap2 dah sebelum puasa aritu...(kalau rajin)...hehe...
tapi lagi best masak n makan kat umah... kalo makan kat luar pun leh gak tp weekend la kot...






Day 1st.

For day first I`ve decided to make a  
Jeruk Ikan... This recipe is my MIL recipe`s... I`ve learned from her last 2 months I think... This is 3 rd time I cook to my husband... His favourite dish...

This Jeruk Ikan is quite special becz many spices needed to prepare it... As a ginger, galangal(lengkuas), lemon grass, clover, star anise(bunga lawang), cinnamon (kulit kayu manis)... Beside onion n garlic...

N jangan lupa cuka sikit... Sebab tu dinamakan jeruk... Dish ni memang tahan lama n boleh simpan sehingga seminggu-2 minggu... Saper nak resipi leh pm yerk... sedappp...

7 comments:

  1. hello..thanx mem"follow" saya okeh.. selamat berpuasa =)

    ReplyDelete
  2. rajinnya masak...saya dah 2 ari beli lauk dah siap jer....tak larat nak masak...


    -ad-

    ReplyDelete
  3. eqa : try jgn tak try....;-)
    jihan : sesamer la kiter memfollow memasing yerk.. salam ramadhan..
    cikpuanmiera : tq..
    atia : takpe, faham...keadaan tak mengizinkan kan...hehe..

    ReplyDelete
  4. waa.nampak sedap la ikan jeruk tu akak..ajar saye kak cmne nak masak lauk tu =D

    ReplyDelete
  5. Fathiah... memang sedap...
    Nt saya buat page resipi kat sebelah kanan nie yerk... Boleh tengok kat situ... Tq...

    ReplyDelete

Jangan lupa komen taw... wink wink
From Mulan Maseirra

Shopping Shopping