Monday, February 21, 2011

Sakit nyer Ulser

Rasa cam nk nangis cam baby nieh jer...  wuddafish

Apa punca aku kena ulser????

Kalo korang tau sebab apa mesti korang cakap "padan muka"....
Disebabkan apa aku kena ulser?

Actually aku tergigit mulut sendiri... (aihh, makanan tak cukup ke haper sampai mulut pun nak digigitnya..)...
Aku tergigit disebabkan membebel kat 'suami' terchenta....
Dok membebel2 then zappp... tergigit... aduhai... menjerit la.. time tu kat dapur... 
my hubby tanya naper?

Then dengan selambanya aku jawab "tergigit mulut"....

Moral of the story : janganlah dok membebel kat mr somi... kan dah kena... pay CASH terus...
 takyah tunggu lelamer... 


Langkah Pencegahan

Langkah-langkah awal perlu diambil untuk mencegah/menyembuhkan ulser :

* Minum air yang secukupnya dan kurangkan air yang berasid
* Jauhi makanan yang banyak mengandungi rempah
* Letakkan sedikit ais di tempat luka untuk melegakan sakit
* Elakkan daripada tekanan perasaan

Jika ulser mulut anda masih tidak sembuh malah semakin merebak dalam masa kurang dari 3 minggu, anda mesti segera berjumpa doktor kerana mungkin ulser mulut yang lambat sembuh adalah tanda-tanda awal anda sedang menghidap barah mulut. Pemeriksaan lanjut perlu dilakukan apabila ulser yang dialami agak besar saiz dari biasa iaitu lebih 2 mm, ulser berdarah dan tidak sembuh dalam masa 3 minggu. 

No comments:

Post a Comment

Jangan lupa komen taw... wink wink
From Mulan Maseirra

Shopping Shopping